اموزش بداهه نوازی با گیتار

آهنگسازی لحظه‌ای و بداهه نوازی با گیتار یکی از لذت‌بخش‌ترین اعمالی است که نوازندگان گیتار اجرا می‌کنند. هیچ چیزی بیشتر از آن حس نیازمندی به اجرای یک قطعه در یک گام خاص و سپس صرف ساعت‌ها به آهنگسازی لحظه‌ای نیاز ندارد تا لحظات لذت بخشی از نواختن خود را تجربه کنید. اما چگونه می‌توانید مهارت‌های خود در زمینه آهنگسازی لحظه‌ای با گیتار را بهبود بخشید و چه تکنیک‌هایی باید در نظر داشته باشید؟ برای اینکار باید به اموزش بداهه نوازی با گیتار بپردازید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی عمیق‌تر تکنیک‌های بداهه نوازی با گیتار بپردازیم و جوانب مختلف این هنر را بررسی کنیم. بنابراین، اگر شما یک نوازنده گیتار هستید و تمایل به تبدیل شدن به یک آهنگساز لحظه‌ای حرفه‌ای دارید، این مقاله برای شما مناسب است. در صورتی که قصد یادگیری گیتار در خانه هم دارید، این مقاله بسیار برایتان کاربردی است. اول از همه بیاید کامل تر بگوییم بداهه نوازی چیست.

بداهه نوازی یعنی چه؟

آیا به مفهوم اجرای موسیقی بدون تدبر و در لحظه نگاه کرده‌اید؟ یک اجرای بداهه به چه معناست؟ چگونه می‌توانید در لحظه و بدون برنامه‌ریزی یک قطعه موسیقی اجرا کنید؟ و آیا این نوع نوازندگی در واقعیت چه ارزشی دارد؟

به عنوان یک تعریف ساده، بداهه‌نوازی به معنای اجرا و خلق موسیقی در لحظه و بدون تمرین است. یعنی بدون ذهنیت پیشین، ساز را بگیرید و شروع به نواختن کنید. اما بداهه‌نوازی تنها به این کار محدود نمی‌شود؛ اجرا باید همچون سایر قطعات، احساس و مسیر داشته باشد و ارتباطی با نوازنده و شنونده برقرار کند.

بداهه‌نوازی اثری از خلاقیت بی‌پایان است، اما چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ پاسخ به این سوال ساده است: هر کسی که تجربه و مهارت لازم را در زمینه نواختن دارد.

اهدافی که در پی بداهه نوازی با گیتار دنبال می‌کنیم

بداهه نوازی در گیتار یک فعالیت بسیار لذت‌بخش است،اما باید به این سوال پاسخ دهیم که هنگام انجام این فعالیت، چه اهدافی را دنبال می‌کنیم؟

یکی از دستاوردهای بارز بداهه نوازی، توانایی اجرای همزمان تکنیک‌های مختلف و پیشرفت در آن‌ها در طول یک آهنگ است. همچنین، این امکان وجود دارد که ملودی‌های جدیدی خلق کرده و با بداهه نوازی آن‌ها را به آهنگ‌های حرفه‌ای تبدیل کنید.

جالب است که در بداهه نوازی، شما دیگر نیازی به فکر کردن درباره ساخت ملودی‌ها ندارید، بلکه دستان شما به طور خودکار حرکت می‌کنند و ممکن است ملودی‌های زیبا و جذابی را بدون ذهنیت پیشرفته ایجاد کنید. حالا چگونه می‌توانید در بداهه نوازی با گیتار به بهترین شکل پیشرفت کنید؟ در ادامه، تعدادی از نکات مختلف را برای شما آورده‌ایم که با رعایت آنها می‌توانید با گیتار به صورت بداهه بنوازید.

اموزش بداهه نوازی با گیتاراموزش بداهه نوازی با گیتار

در این قسمت به روش ها و تکنیک های لازم برای بداهه نوازی با گیتار می‌پردازیم و نکات ضروری و مهم را مطرح خواهیم کرد.

کسب مهارت در تکنیک‌های ابتدایی 

قبل از هر چیز، شما باید برخی از تکنیک‌های ابتدایی گیتار را به طور کامل یاد بگیرید. قبل از شروع به بداهه نوازی، تسلط بر یادگیری و حفظ نت‌ها بر روی دسته گیتار ضروری است. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام نت را می‌خواهید بنوازید و آن‌ها را به خوبی در ذهن داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که ابتدا با یادگیری یک گام شروع کنید و سپس با آن به بداهه نوازی بپردازید. از یادگیری تعداد زیادی گام در ابتدا خودداری کنید.

استفاده از ریتم‌های متنوع

هنگام ایجاد جملات مختلف در بداهه نوازی، ممکن است به نظر بیاید که نت‌هایی که در حال نواختن هستید، تکراری شده‌اند. از طریق استفاده از ریتم‌های مختلف، می‌توانید این مسئله را بهتر حل کنید. برای این کار باید با ریتم‌های مختلف آشنا شوید و نت‌ها و ملودی‌های خود را با تریپلت، نت‌های سیاه، چنگ و دولا چنگ، نت‌های نقطه دار و … تغییر دهید تا بداهه نوازی شما زیباتر شود.

اموزش بداهه نوازی با گیتاراستفاده از تکنیک‌های ملودیک

تکنیک‌های ملودیک می‌توانند به شما کمک کنند دستان شما در نواختن ملودی‌های مختلف بازتر شود. یکی از روش‌ها این است که یک ملودی خاص را به شیوه‌های مختلف تغییر دهید و آن را در بخش‌های مختلف بداهه خود تکرار کنید.

این تغییرات می‌توانند شامل تغییر Chord Tone در ملودی، تغییر ریتم آن، تغییر دادن یک یا دو نت از ملودی یا نواختن آن در اکتاوهای مختلف باشد. این روش اگر چه به نظر ساده می‌آید، تأثیر زیادی بر بداهه نوازی شما خواهد داشت.

تغییر رنج نوازندگی به آرامی

یکی از بهترین نکات در اموزش بداهه نوازی با گیتار این است که در حال نواختن، به جای تغییر مکرر موقعیت دست بر روی دسته، از یک رنج شروع کنید و در لحظات حساس، این رنج‌ها را به آرامی تغییر دهید. این کار باعث می‌شود تا تغییرات در بکینگ ترک خود را به بهترین شکل احساس کنید و تجربه حس و حالی مطلوبتر در بداهه نوازی داشته باشید.

تمرکز بیشتر بر ساختارهای موسیقی

حین بداهه نوازی، ممکن است درگیر استرس شوید و نت‌ها را به صورت تصادفی بنوازید. برای جلوگیری از این مسئله و برای اجرای بداهه ای که احساسی و تأثیرگذار باشد، مهم است که بیشتر به ساختارهای موسیقایی فکر کنید. با ساخت جملات مختلف و ملودی‌های ساده شروع کرده و سپس این ملودی‌ها را به شیوه‌های مختلف در طول بداهه نوازی خود تکرار کنید.

تقویت گوش‌های خود

تمرین گوش و شناخت نت‌ها و فواصل، شما را به یک بداهه نواز حرفه‌ای تبدیل می‌کند. به جز یادگیری فواصل موسیقی، باید گوش‌های خود را به تغییرات آکوردی نیز عادت دهید تا به سرعت و درست به تغییر آکوردها و ملودی‌های جدید بپردازید و شنونده را جلب و گیج کنید!

گوش دادن به درامز ‌بکینگ ترک

گوش دادن به درامز بکینگ ترک مهم است و برخی اوقات این اقدام می‌تواند بسیار کلیدی باشد. حین بداهه نوازی، سعی کنید به درامز گوش دهید و نت‌های کلیدی خود را در جاهای مناسب تنظیم کنید تا بر روی کیک و یا اسنیر بخورند. همچنین می‌توانید یک ملودی سریع را مثل یک آرپژ بنوازید و در انتها نت آخر خود را بر روی ضربه کرش نگه دارید.

جمع بندی

در این مقاله، ما سعی داشتیم به شما تکنیک‌هایی را معرفی کنیم که می‌توانید در بداهه نوازی گیتار از آن‌ها بهره‌مند شوید. با این روش ها اموزش بداهه نوازی با گیتار ساده تر خوهد شد و شما قادر خواهید بود ملودی‌های بهتری را در بداهه نوازی‌های خود اجرا کنید و به یک نوازنده با تجربه در این زمینه تبدیل شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *