چگونه گیتار را کوک کنیم

چه شما یک نوازنده تازه کار باشید و چه یک نوازنده حرفه‌ای و با تجربه ، اولین گامی که قبل از شروع نواختن یا تمرین با گیتار باید بردارید، کوک کردن سیم‌های گیتار است. این اقدام ضروری است زیرا یک گیتار با سیم‌های کوک نشده ممکن است صدایی ناپسند ایجاد کند. اما چگونه گیتار را کوک کنیم؟

برای نوازندگان تازه کار که در حال گذراندن دوره آموزش گیتار هستند، کوک کردن گیتار ممکن است چندان آسان نباشد، بنابراین بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند به سرعت روش صحیح کوک کردن سیم‌های خود را یاد بگیرند تا بتوانند به یک صدای صحیح و مناسب دست یابند. در این مقاله، به توضیح روش صحیح کوک کردن گیتار پرداخته‌ایم، بنابراین با ما همراه باشید تا این مفهوم را به طور کامل درک کنید.

چگونه گیتار را کوک کنیم؟

الفبای موسیقی: شما قبلاً با نام سیم‌های گیتار آشنا شده‌اید که به ترتیب E-A-D-G-B-E هستند. مرحله بعدی که باید یاد بگیرید، الفبای طبیعی موسیقی است که یک مفهوم ساده و ضروری در موسیقی محسوب می‌شود. الفبای موسیقی از ۷ نت اصلی تشکیل شده است که با حروف لاتین C-D-E-F-G-A-B نمایش داده می‌شوند.

بمل ها: سمبلی که به صورت “b” نشان داده می‌شود، نمایانگر بمل است. هر زمان که این سمبل در کنار یک نت طبیعی قرار می‌گیرد، آن نت به صورت نیم پرده کاهش می‌یابد.

دیز ها: سمبلی که به صورت “#” می‌آید، به عنوان دیز شناخته می‌شود. هنگامی که درباره کوک کردن گیتار از دیز صحبت می‌شود، این به معنای کاهش نت به صورت نیم پرده است.

نکته: هنگام استفاده از یک تیونر، روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند نت دیز یا بمل شدن آن را نشان دهند. یکی از روش‌ها استفاده از چراغ‌های روی تیونر است. اگر نت شما بمل باشد، چراغ به سمت چپ حرکت خواهد کرد و با سفت کردن سیم، دیز خواهد شد. اگر چراغ به سمت راست حرکت کند، نت شما دیز است و با شل کردن سیم، بمل خواهد شد. تیونرهای الکترونیکی همچنین یک نوع تیونر عقربه‌ای دارند که با استفاده از همان اصول عمل می‌کند، اما با عقربه نشان داده می‌شود.

چگونه گیتار را کوک کنیمنکات اساسی در خصوص کوک کردن گیتار:

1. بررسی پیچ کوک کردن: قبل از شروع به کوک کردن، اطمینان حاصل کنید که پیچ کوک کردن (ماشین هد) در وضعیت سالم قرار دارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سیم D را کوک کنید، سیم D را از فرت برد به هد استاک و تیونر ماشین هد دنبال کنید تا سیم به درستی کوک شود. در غیر این صورت، احتمالاً سیم دیگری را به طور تصادفی کوک می‌کنید و ممکن است سیم دیگری پاره شود.

2. تمرین تیونینگ: برای آشنایی بهتر با فرآیند کوک کردن، قبل از شروع به کوک کردن وقتی هر سیم را به صورت جداگانه کوک می‌کنید، یاد بگیرید چه مقدار چرخش پیچ باعث تغییر نت به سمت بم یا دیز می‌شود. این کمک می‌کند تا با فرآیند کوک کردن بهتر آشنا شوید.

3. استفاده از تیونر الکترونیکی: امروزه، تیونرهای مختلفی برای کوک کردن گیتار وجود دارند. از تیونرهای Clip-on، تیونرهای پدال، تیونرهای دستی، تا اپلیکیشن‌های کوک کردن برای تبلت و گوشی‌های هوشمند می‌توانید استفاده کنید.

4. کالیبره کردن تیونر: اگر امکان تنظیم کالیبراسیون تیونر را دارید، مطمئن شوید که فرکانس آن روی ۴۴۰ هرتز تنظیم شده باشد؛ زیرا این فرکانس فرکانس استاندارد برای کوک کردن است.

آموزش کوک کردن گیتار

مرحله اول: در ابتدا، هر سیم را بر روی نت مناسب تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر سیم E بیس (سیم ششم) گیتار را کوک می‌کنید، نت را روی سیم E بیس تنظیم کنید.

مرحله دوم: وقتی تیونر نت صحیح را برای سیم نشان می‌دهد، پیچ کوک را به آرامی بچرخانید تا سوزن تیونر در وسط قرار گیرد.

مطلب مشابه: چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم؟

3 روش کوک کردن گیتار محبوب در دنیا

1. روش DROP-D: این روش تنظیم گیتار، یکی از معمول‌ترین روش‌های مورد استفاده در بسیاری از سبک‌های موسیقی، به ویژه راک و متال است. این روش همچنین به عنوان گزینه‌ای راحت برای تنظیم استاندارد گیتار شناخته می‌شود. برای انجام این تنظیم، به سادگی سیم E بیس را به پایین ترین نت و روی نت D تنظیم می‌کنید. این باعث می‌شود که سیم E بیس با سیم چهارم یا سیم D یک اکتاو پایین‌تر هم نت شود. این روش سریعترین و آسانترین راه برای داشتن صدای هارمونیک طبیعی در فرت‌های ۶ و ۱۲ گیتار است.

2. روش DOUBLE DROP-D: این روش توسط نوازندگان مشهوری چون  Jimmy Page، Neil Young، Robbie Krieger  و Wes Scantlin از Puddle of Mudd مورد استفاده قرار گرفته است. این روش تقریباً شبیه به DROP-D است، با این تفاوت که در اینجا سیم ۱ گیتار نیز روی نت D تنظیم می‌شود.

3. روش DADGAD: این روش تنظیم گیتار، توسط اساتید گیتار آکوستیک مانند  Pierre Bensusan، Phil Keaggy  و Martin Simpson محبوب است. در این روش، شما یک گام به جلوتر از روش DROP-D می‌روید و سیم B گیتار را یک پرده شل‌تر می‌کنید.

چگونه گیتار را در کوک نگه داریم؟

یکی از روش‌های موثر برای حفظ گیتار، تغییر سیم‌های گیتار به صورت منظم است. زمانی که از گیتار استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن را در یک کیس محافظ نگهداری کنید و آن را در محیطی خشک و خنک قرار دهید. همه این موارد را در سری آموزش های یادگیری گیتار در خانه باید یاد بگیرید تا بهترین عملکرد را در گیتار خود حس کنید.

اگر با رعایت تمام توصیه‌های فوق، همچنان صدای مطلوبی از گیتار خود نشنیدید، پیشنهاد می‌شود اینتونیشن  (Intonation) گیتار را بررسی کنید. اگر گیتار شما کلاسیک یا آکوستیک است، بهتر است برای بررسی اینتونیشن به یک تعمیرکار ماهر و معتبر مراجعه نمایید.

چند وقت یکبار باید گیتار را کوک کنیم؟

گیتار به دلیل حساسیت بیشتر نسبت به بسیاری از سازهای دیگر، تحت تأثیر حرارت و رطوبت قرار می‌گیرد. چوب مورد استفاده در گیتار با تغییرات این عوامل، منبسط یا منقبض می‌شود، که باعث تغییر کشش سیم‌ها و خروج آن‌ها از تنظیم می‌شود.

استفاده از تکنیک‌هایی مانند بند (Bend) نیز می‌تواند باعث کشیده شدن سیم‌ها و خروج از تنظیم شود. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از هر تمرین، گیتار را مجدداً تنظیم کنید. همچنین، اگر در حین تمرین حس کنید که صدای گیتار به درستی منتقل نمی‌شود، مناسب است کوک را مورد بررسی قرار دهید. حتی نوازندگان حرفه‌ای نیز گاهاً در حین اجرا به کوک کردن مجدد گیتار اهمیت می‌دهند.

بهترین نرم افزار کوک گیتار چیست؟

برنامه کوک گیتار Guitar Tuna یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ها در زمینه تنظیم و کوک گیتار محسوب می‌شود. این برنامه از یک رابط کاربری ساده بهره می‌برد و استفاده از آن بسیار راحت است. با تنظیم صدای یکی از سیم‌ها، برنامه به شما اطلاع می‌دهد که گیتار چقدر از تنظیم معمول خارج شده است. اگر نیاز به تنظیم استاندارد گیتار (EADGBE) دارید، می‌توانید از نسخه رایگان آن استفاده کنید. اما برای امکانات پیشرفته‌تر تنظیم گیتار، نیاز به پرداخت مقداری وجود دارد.

جهت کوک گیتار با گوشی باید گیتار خود را به دستگاه نزدیک کنید و هر سیم را جداگانه بزنید تا میزان فرکانس دریافتی از هر سیم را نرم افزار تشخیص دهد، در صورت نامیزان بودن آن برنامه به شما نمایش می‌دهد که چه مقدار میزان فرکانس صدا نامناسب است تا بتوانید سیم را به اندازه نیاز شل و یا سفت تر بکنید.

اگر به دنبال نرم افزار کوک گیتار برای آیفون هستید، نرم افزار Guitar Tuna را می‌توانید از اپ استور نصب کنید و به سادگی اقدام به کوک گیتار خود با گوشی نمایید.

بهترین نرم افزار کوک گیتارجمع بندی

در این مقاله از نوین گیتار به یکی از پرسش های مهم شما یعنی” چگونه گیتار را کوک کنیم” پاسخ دادیم و هر آنچه که درمورد کوک گیتار باید بدانید را مطرح کردیم. سعی کنید همیشه گیتار خود را کوک نگه دارید و کوک بودن آن را بررسی کنید تا صدای مناسبی تولید شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *