چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم

آیا می‌خواهید به عنوان یک گیتاریست خودتان آهنگ‌های جذابی بسازید؟ یکی از اصولی‌ترین مفاهیمی که برای یادگیری گیتار بسیار مهم است، آشنایی کامل با نت‌های گیتار است. اما سوالی که برای بسیاری از هنرجویان پیش می‌آید این هست که چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم؟ در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم؟

گیتار از سایر سازها متفاوت است. بر خلاف پیانو که نت‌ها در اکتاوهای خاصی تکرار می‌شوند، گیتار سازی است که برای اجرا در گام‌های مختلف یا نواختن آکوردهای مختلف در آهنگ‌های خود، باید نت‌های موجود بر روی گیتار و مکان قرارگیری آن‌ها را دقیقا بشناسید. با تمرین و برنامه ریزی، می‌توانید به آسانی نت‌های گیتار را یاد بگیرید و از آن‌ها در آهنگ‌سازی‌های خود بهره‌برداری کنید.

در اینجا به یک نکته مهم باید توجه داشته باشید. این مقاله درباره نت‌های استاندارد گیتار است که در کوک استاندارد بر روی گیتار قرار دارند. در کوک استاندارد، سیم‌های گیتار به ترتیب از یک تا شش نت‌های می، سی، سل، ر، لا و می را تولید می‌کنند. این نت‌ها پایه‌ی یادگیری گیتار هستند و شما با تسلط بر روی آن‌ها می‌توانید به راحتی آهنگ‌های زیبا را به اجرا درآورید. پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله “چگونه گیتار را کوک کنیم” را هم مطالعه کنید تا با روش کوک و انواع کوک آشنا شوید.

یک نکته مهم این است که نت‌ها در یک چرخه مشخص و ثابت تکرار می‌شوند، و تغییری در آنها اتفاق نمی‌افتد. اما به دلیل تکرار این چرخه، اصطلاحاتی مانند “نت پایین‌تر” یا “نت بالاتر” پدیدار می‌شوند. اگر به عنوان یک گیتاریست حرفه‌ای می‌خواهید عمل کنید، باید نت‌های گیتار را به خوبی بشناسید و در نت‌های پایین‌تر و بالاتر هم مهارت پیدا کنید. مهم ترین نکته هم که باید بدانید این است که برای دیدن آموزش گیتار به صورت اصولی، باید نت خوانی را یاد بگیرید.

یادگیری گیتار از زمانی شروع می‌شود که نت‌ها را به درستی بشناسیم!

نت ها بسیار مهم هستند، از این رو، ابتدایی‌ترین نکات در مورد نت‌های گیتار را برایتان در ادامه توضیح می‌دهیم. از مهم‌ترین نکاتی که باید در حفظ و یادگیری نت‌های گیتار به آن توجه کنید، این است که نت‌های سیم‌های آزاد را حفظ کنید. گیتار با سیم‌های مختلفی که به صورت آزاد نواخته می‌شوند، ساخته شده است. سیم‌ها به ترتیب از یک تا شش نت‌های می، سی، سل، ر، لا و می را تولید می‌کنند. این نت‌ها نقش مهمی در نواختن گیتار ایفا می‌کنند.

ترتیب شمارش سیم‌ها از پایین‌ترین سیم (سیم نازک) تا بالاترین سیم (سیم ضخیم) می‌باشد. به عبارت دیگر، نازک‌ترین سیم گیتار، سیم ۱ و ضخیم‌ترین سیم آن، سیم شش نامیده می‌شود. برای یادگیری آسان‌تر نت‌های سیم‌های آزاد گیتار، می‌توانید از این جمله انگلیسی استفاده کنید: “E B G D A E”. حرف اول هر کلمه در این جمله، نت‌های سیم‌های آزاد گیتار را نمایان می‌کند و به شما در یادگیری نت‌ها کمک می‌کند. حال که این اصول پایه را برای یادگیری نت‌های گیتار فهمیدید، می‌توانید به تمرین و پیشرفت خود در دنیای جذاب موسیقی ادامه دهید.

چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم

یادگیری نت‌های گیتار به صورت لاتین و انگلیسی

یادگیری نت‌های گیتار، یکی از مراحل اساسی در دنیای موسیقی است. اگرچه نت‌ها صداهای مشخصی دارند، اما نام گذاری آن‌ها در سیستم‌های مختلفی ممکن است تغییر کند. در این مطلب، ما نت‌ها را به صورت لاتین (انگلیسی) برای شما توضیح می‌دهیم که چرا باید از این نام‌گذاری نت‌ها به این شیوه بهره‌برداری کنید.

سیستم معمولی یادگیری نت‌های گیتار شامل نت‌هایی چون دو، ر، می، فا، سل، لا و سی است، و این سیستم بسیار عالی عمل می‌کند. اما پیشنهاد ما این است که همچنین معادل‌های انگلیسی نت‌ها را نیز یاد بگیرید. چرا؟ زیرا این دانش می‌تواند در یادگیری نت‌های گیتار به شما کمک زیادی کند و فرصت‌های جدیدی را برای شما ایجاد کند.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های نام گذاری نت‌های انگلیسی این است که از حروف الفبای انگلیسی به ترتیب استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، نام‌گذاری نت‌های انگلیسی شامل حروف A, B, C, D, E, F, G می‌شود. در این سیستم، هر نت به ترتیب با یکی از حروف الفبا نام‌گذاری می‌شود و این امر بسیار منطقی و ساده است.

از این پس، می‌توانید نت‌های گیتار را به ترتیب حروف انگلیسی یاد بگیرید:

• دو معادل حرف C در انگلیسی است.
• ر معادل حرف D است.
• می معادل حرف E است.
• فا معادل حرف F است.
• سل معادل حرف G است.
• لا معادل حرف A است.
• سی معادل حرف B است.

از این پس، این سیستم نام‌گذاری نت‌ها به شما کمک می‌کند تا نت‌های گیتار را به یاد بگیرید و در دنیای جذاب موسیقی پیشرفت کنید. این یک ابزار قدرتمند برای یادگیری سریع‌تر و بهتر نت‌های گیتار است.

نت‌های دیز و بمل را بشناسید

چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم؟ یادگیری نت‌های گیتار از مراحل مهمی در مسیر تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه‌ای است. در تئوری موسیقی غربی، ما با ۷ نت اصلی آشنا شده‌ایم که با حروفی مانند دو، ر، می، فا، سل، لا و سی نمایان می‌شوند. اما از طرفی، در تئوری موسیقی انگلیسی نیز از معادل‌های Sharp (دیز) و Flat (بمل) برای نت‌ها استفاده می‌شود.

شاید سوال شود که چرا نیاز به دو نام‌گذاری برای نت‌ها وجود دارد؟ دلیل این امر این است که این دو سیستم معادل‌های متفاوتی را برای همان نت ارائه می‌دهند و این دانش می‌تواند به شما در یادگیری و تفهیم موسیقی کمک زیادی کند. در نظام نام‌گذاری انگلیسی، هر نت با حروف الفبا نمایندگی می‌شود. به عبارت دیگر، دو معادل حرف C است و ر معادل حرف D. همچنین، می معادل حرف E و فا معادل حرف F است. سل معادل حرف G و لا معادل حرف A است. سی نیز معادل حرف B می‌شود.

تا اینجا، نام‌گذاری نت‌ها در دو سیستم را متوجه شدید و به همین راحتی معادل‌های انگلیسی نت‌ها را می‌توانید درک کنید. به عبارت ساده‌تر، هر نت می‌تواند دو نام داشته باشد و این دو سیستم نام‌گذاری می‌توانند به یادگیری نت‌ها کمک زیادی کنند.

پرده و نیم پرده‌ها را خوب یاد بگیرید

در گیتار، فرت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر فرت با فرت قبلی (یا بعدی) همواره فاصله یک نیم پرده داشته باشد. همان‌طور که در تئوری موسیقی ذکر شد، هر اکتاو (نت‌های با تنالیته متفاوت) شامل ۱۲ نیم پرده است.
به عنوان مثال، نت لا را در نظر بگیرید. اگر فرت را به یک فرت جلوتر (یا بالاتر) ببرید، نت لادیز خواهید داشت که معادل انگلیسی آن، A# (A Sharp) می‌باشد. همچنین، اگر از نت لا به فرت بعدی (یا عقب‌تر) حرکت کنید، نت لابمل خواهید داشت که معادل انگلیسی آن، Ab (A Flat) می‌باشد.

تنها نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که نت‌های B# (Cb) و E# (Fb) وجود ندارند. به همین دلیل تئوری موسیقی غربی شامل ۷ نت اصلی و تنها ۵ نت فرعی می‌شود. با یادگیری این مفاهیم، نه تنها نت‌های گیتار را به خوبی فرا می‌گیرید بلکه در تفهیم موسیقی نیز پیشرفت خواهید کرد. در این سفر جذاب به دنیای موسیقی، نت‌ها و نیم پرده‌ها ابزارهای کلیدی شما خواهند بود.

چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم

یادگیری نت‌های سیم ۶ گیتار با تاکید بر اکتاوها

اگر به دنبال یادگیری گیتار در خانه و یا کلاس هستید، یادگیری نت‌های سیم ۶ گیتار یکی از مراحل حیاتی در مسیر تبدیل شدن به یک گیتاریست با توانایی‌های حرفه‌ای است. این مهارت باعث می‌شود که نت‌های سیم‌های دیگر را نیز به خوبی بفهمید. همچنین، با توجه به این که سیم ۱ و سیم ۶ با یکدیگر همخوانی دارند، یادگیری نت‌های سیم ۶ به شما کمک می‌کند که دو سیم را به راحتی نیز مسلط شوید.

می‌توانید از طریق شروع با فرت‌های ۳، ۵، ۷، ۹ و ۱۲ (اکتاو) به یادگیری نت‌های سیم ۶ بپردازید. این روش شما را قادر می‌سازد که به سرعت نت‌های دیگر را نیز به یاد بیاورید. انتخاب اکتاوهای مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا نت‌ها را در تمام دسته‌های گیتار حفظ کرده و از آنها در نوازندگی‌های مختلف استفاده کنید.

در تئوری موسیقی، هر اکتاو یا هر نت اصلی با فاصله ۱۲ نیم پرده دیگر ایجاد می‌شود. این اصل در گیتارها نیز به شکل ۱۲ فرتی تصویر می‌گیرد. یک روش دیگر برای محاسبه اکتاوها استفاده از فرت‌ها. به عنوان مثال، نت لا (A) در فرت ۵ سیم ۶ قرار دارد. با استفاده از روش دو فرت دو سیم، می‌توانیم اکتاو نت لا را در فرت ۷ سیم ۴ پیدا کنیم (دو فرت جلوتر).

با این روش، شما می‌توانید به آسانی نت‌ها و اکتاوهای آن‌ها را در تمام دسته‌های گیتار حفظ کنید. اما به یاد داشته باشید که این روش به سیم ۲ گیتار صدق نمی‌کند. در مورد سیم ۲، برای ایجاد همخوانی می‌بایست ۳ فرت جلوتر را انتخاب کنید. به عنوان مثال، فرت ۳ سیم ۴ نت فا را نشان می‌دهد و فرت ۶ سیم ۲ نت فا می‌باشد. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا به سادگی نت‌های سیم ۶ گیتار را بیاموزید و برای اجراهای آینده آماده شوید.

آموزش اصولی و درک و یادگیری فواصل

یکی از بهترین روش‌ها برای تسلط بر فنون گیتار و به طور عمیق آموزش گیتار، مهارت درک و یادگیری فواصل موسیقی است. اما فواصل موسیقی به چه معناست؟ برای درک بهتر این مفهوم، ابتدا باید بدانیم که فواصل موسیقی معمولاً از پرده‌ها و نیم پرده‌ها تشکیل شده‌اند. به عبارت ساده‌تر، فواصل نواها که از نت‌های موسیقی تشکیل شده‌اند، به چه دلایلی اهمیت دارند و چگونه می‌توانیم آن‌ها را درک کنیم؟

در سیستم موسیقی غربی، فواصل موسیقی به عنوان فواصل بزرگ یا کوچک تعریف می‌شوند و این اصطلاحات معمولاً نسبی هستند. به بیان دقیق‌تر، در زمان اعلام فواصل موسیقی، شما به یک نت مبدا ارجاع داده و فاصله آن نت از نت مبدا را مشخص می‌کنید. به عنوان مثال، اگر بگوییم نت C و D یک فاصله یک پرده دارند، این به این معناست که نت D یک پرده بالاتر از نت C قرار دارد. به طور کلی، هر دو نت C و D در همان اکتاو واقع شده‌اند.

این تفاوت‌ها و فواصل در موسیقی به شما امکان می‌دهند تا تنظیمات و نوازندگی‌های متنوع را بهتر درک کنید. به عنوان نمونه، درک کردن این مفهوم به شما کمک می‌کند تا یک نت را به عنوان نقطه مرجع برای تعیین فواصل بیان کنید و از آن به عنوان پایه‌ای برای ایجاد ملودی‌ها و ساختارهای موسیقی استفاده کنید. این آموزش می‌تواند اولین قدم به سوی تسلط بر موسیقی باشد و به شما کمک کند تا به عنوان یک نوازنده ماهر، مفاهیم موسیقی را بهتر درک کنید و خلاقیت‌های موسیقی خود را افزایش دهید. اکنون به خوبی متوجه شده اید که چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم تا بازخورد خوبی بدست بیاوریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *